laadpaal aansluiten in meterkast

Laadpaal aansluiten in de meterkast

Als u een laadpaal wilt aansluiten in de meterkast, is het belangrijk dat de meterkast aan een aantal zaken voldoet. Om dat te controleren moet u weten of uw elektrische auto een 1-faselader of een 3-faselader heeft. Het verschil? De 3-faseaansluiting laadt de accu sneller op. Een 3 fase laadpaal aansluiten in de meterkast vraagt logischerwijs wel om een 3-faseaansluiting in de meterkast

Doe de check:

– Als u één hoofdzekering heeft, heeft u een 1-fase aansluiting.
– Als u drie hoofdzekeringen heeft, heeft u een 3-fase aansluiting.
– Als u een zwarte kast onder de meter heeft, zal de netbeheerder moeten bepalen of u een 1- of 3-faseaansluiting heeft.

Aansluitschema laadpaal

Welk aansluitschema voor de laadpaal van toepassing is, is dus afhankelijk van de lader (het soort elektrische auto) en de situatie in de meterkast. Als u de laadpaal op een aparte groep laat aansluiten blijft de laadpaal, zelfs in geval van stroomstoring in huis, altijd werken. Daarbij raakt de meterkast nooit overbelast door gebruik van andere apparaten op dezelfde groep. Heeft uw meterkast een 1-faseaansluiting maar wilt u zo’n snelle 3-faseaansluiting? Dat kan als u de meterkast laat ombouwen. Dit heet een netverzwaring.

Laadpaal aansluiten? Dit is handig om te weten:

  • Een netbeheerder kan kosten rekenen voor de netverzwaring die u nodig heeft voor het aansluiten van de laadpaal in de meterkast.
  • U kunt subsidie krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto. De subsidieregeling geldt per 1 juli 2020 voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s. U vraagt de subsidie aan na het sluiten van de koop- of leaseovereenkomst.
  • Als u een netverzwaring laat doen krijgt u een slimme meter. Dat is handig om slim te laden. Dat betekent dat het laadvermogen wordt afgestemd op het gebruik in huis en heet Dynamic Load Balancing. Het is een dienst in abonnementsvorm die u afneemt bij uw installateur of leverancier. Het zorgt dat er altijd maximaal opgeladen wordt en overbelasting wordt voorkomen. Het is dus ook een manier om een laadpaal aan te sluiten zonder die extra groep.
  • Afhankelijk van een snelle laadtijd? Ga dan toch voor de aparte groep versus Dynamic Load Balancing. Want de laadtijd van uw elektrische auto kan langer duren bij gebruik van andere elektrische apparaten.
  • Als u een laadpaal laat aansluiten op een aparte groep, valt deze onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Tenminste, als het jaarlijkse verbruik van elektriciteit onder de 10.000 kWh blijft. De wet geldt in ieder geval tot eind 2020.
  • Toch storing of andere problemen? Belt u onze storingsdienst om het te laten oplossen.

Voorkom ongelukken en storingen en laat de laadpaal aansluiten volgens een deugdelijk aansluitschema voor een laadpaal en door een erkend elektricien. Neem contact met ons op voor advies en eventueel een afspraak.

Social media

Volg Bentem via facebook en instagram

Spoed

Bel 06-23338885

Call Now Button
× Kunnen wij u helpen?